وبلاگ ریاضی ابوالفضل سلطانپور

در این وبلاگ فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی ریاضیات به نمایش گذاشته می شود

وبلاگ ریاضی ابوالفضل سلطانپور

در این وبلاگ فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی ریاضیات به نمایش گذاشته می شود

گرافها

دوشنبه, ۱۳ دی ۱۳۹۵، ۰۱:۲۶ ق.ظ

اکثر علاقمندان به ریاضی می دانند که نظریه گرافها چه جایگاه مهمی در ریاضیات و سایر علوم دارد ، در اینـجا می خواهیم به کاربرد جالب نظریه گرافها در علم شیمی بپردازیم ، البته کسانی که برای اولین بار کلمه  نظریه گرافها  به گوشـشان می خورد بهتر است به کتاب ریاضیات گسسته پیش دانشگاهی رشته علوم ریاضی مراجعه نمایند .

کیلی در سال 1785 میلادی هنگامی که تعداد درختهای ریشه دار  را با تعداد راسس داده شده را محاسبه کرد ؛ قدیمی ترین کاربرد نظریه گراف در شیمی را یافت . یک مولکول شیمیایی را می توان با یک گراف با در نظر گیری هر مولکول به عنوان یک راس و ساختن یالهای گراف به نحوی که بند اتمی را بین پایان اتم ها نمایش دهد ، نشان داد .بنابر این درجه ی هر راسچنین گرافی ظرفیت اتم متناظر را به دست می دهد . مولکول هایی که فرمول شیمیایی یکسان اما خواص متفاوت دارند را ایزومر می نامیم . برحسب گراف ها ، ایزومرها ود گراف غیر یکریخت با دنباله ی درجه یکسان هستند .

پارافین ها دارای فرمول مولکولی  هستند . آنها دارای  اتم (راس) هستند و  اتم آنها کربن و  اتم باقی مانده هیدروژن هستند . آنها همگی دارای  بند (یال) هستند . کیلی با استفاده از روش های شمارشی در نظریه ی گراف ها تعداد ایزومرهای  شمارش کرد . فرمول او نشان می دهد که پارافین  ، دارای 802 ایزومر متفاوت است .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۰/۱۳
ابوالفضل سلطانپور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی