وبلاگ ریاضی ابوالفضل سلطانپور

در این وبلاگ فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی ریاضیات به نمایش گذاشته می شود

وبلاگ ریاضی ابوالفضل سلطانپور

در این وبلاگ فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی ریاضیات به نمایش گذاشته می شود

بچه ها و مشکلات ریاضی

دوشنبه, ۱۳ دی ۱۳۹۵، ۰۱:۲۷ ق.ظ

بچه ها و مشکلات ریاضی

شاید خیلی شندیده باشید که اکثر بچه ها و حتی بزرگتر ها ریاضی را قول بی شاخ و دمی فرض می کنند و خود را عاجز در برابر حل  مسائل مختلف ریاضی می دانند . بچه ها زمانی که با یک مسئله ریاضی روبه رو می شوند ، بدون توجه به مسئله دوست دارند ، فوری آنرا حل کنند که این کار تقریباً غیر ممکن است ، و چون نمی توانند این کار را انجام دهند و از حافظه خود برای حل مسائل ریاضی استفاده کنند ، اغلب چنین افکاری به سرشان می زند ، اما واقعیات بسیار متفاوت تر از آن چیزی است که این افراد می پندارند ؛ مشکلات ریاضی افراد مخصوصاً دانش آموزان به این دلیل است که افرادی که می خواهند ریاضی مطالعه کنند یا مسائل مختلف ریاضی را حل کنند ، به این نکته مهم توجه نمی کنند که ریاضیات علمی است که نیاز به تفکر ، اندیشه و استدلال دارد ، درواقع برای حل یک مسئله ریاضی باید از تفکر و اندیشه خود استفاده کنیم ، چون ریاضیات علمی منطقی است باید در کنار اندیشیدن قوه استدلال خود را نیز به کار ببریم ،اکنون برای بسیاری سوال پیش می آید که برای حل یک مسئله ریاضی چه کارهایی باید انجام دهیم ؟

در پاسخ این دوستان باید بگویم که دوستان فرایند حل مسئله در ریاضیات امری است که به خود فرد وابسته است و هر فرد دارای یک روش خواصی برای حل مسائل ریاضی خود دارد ، اما به طور کلی فرایند حل مسئله در ریاضیات با توجه به تجارب ریاضیدانان بزرگ و مسئله حل کن های ریاضی حرفه ای به شرح زیر است :

اول خواندن  دقیق مسئله و سپس فهمیدن و درک کردن مسئله ، پس از این دو مرحله تفکر و اندیشیدن درباره مسئله و پیدا کردن راه حل مسئله و سپس مهمترین بخش فرایند حل مسئله استدلال کردن و استنتاج کردن راه حل های ارائه شده پس از تفکر و اندیشیدن است که نهایتاً منجر به حل مسئله می شود . یادتان باشد که مراحل ذکر شده بسیار مهم و وابسته به هم هستند که باید به ترتیب رعایت شوند و اگر هر مرحله به خوبی انجام نشود ممکن است در سایر مراحل نقص ایجاد کند و یا اصلا مسئله حل نمی شود یا به جواب غلط می رسیم .

توجه کنید که مرحله اول یعنی خواندن مسئله بسیار مهم است ، چون این مرحله باعث می شود که ما مسئله را بفهمیم و درک کنیم که همان مرحله دوم در فرایند حل مسئله ریاضی است . محققان یکی از علل ضعف دانش آموزان ابتدائی در ریاضیات را خوب نفهمیدن مسئله می دانند که حاصل خوب نخواندن مسئله است .

پس از این به بعد سعی کنید همیشه مسئله را خوب بخوانید تا بتوانید مسئله هایتان را خودتان حل کنید ، چون خوب خواند مسئله گام اول در فرایند حل مسئله است و اگر این فرایند به خوبی انجام نگیرد ، به سایر مراحل نیز نقص وارد می شود ، این مورد در ضرب المثل معروف نیز دیده می شود که می گوید " چو خشت اول نهاد معمار کج    تا ثریا رود دیوار کج "

همانطور که گفتیم مرحله دوم درک و فهمیدن مسئله است ، کسی که خوب مسئله را خوانده باشد ، می تواند مسئله را درک نماید : فرایند درک مسئله خود یعنی اینکه بفهیم که مسئله از ما چه می خواهد ؛ داده های مسئله چیست ، پس از اینکه فهمیدیم مسئله چه داده هایی به ما داده است و با توجه به این دادها از ما چه می خواهد ، همان فرایند درک مسئله است .

مرحله بعد تفکر و اندیشیدن درباره راه حل های مسئله است ، در این مرحله باید بیندیشیم که با توجه به فرض و داده های مسئله و اصول و قضایای قبلی ریاضیات بتوانیم خواسته های مسئله را برآورده نماییم .

مرحله بعدی دلیل آوردن بر درستی یا نادرستی راه حل های ارائه شده توسط خودمان است ، که این مرحله مهم ترین مرحله فرایند حل مسئله است که معمولاً  تحت عنوان استدلال و استنتاج شناخته می شوند . در این مرحـله خودمان متهم و قاضی هستیم ، هر ادعایی که داریـم باید دلیل محکمی برای درست بودن آن ارائه دهـیم ، که این کار بعث می شود قوه استدلال خودمان را پرورش دهیم .

البته بعضی ها می گویـند که ما این کارها را هم کردیـم اما مسئـله حل کن حرفه ای نشدیم ، که در پاسـخ آنـها می گویم با تلاش و پشتکار و صبر و حوصله و از همه مهم تر کوشش برای حل مسائل مختلف و خسته و ناامید نشدن باعث می شود که ما به این درجه از حرفه ای بودن برسیم که مسائل ریاضی را خودمان به تنهایی حل کنیم .

البته این موضوع را نیز یاد آور می شویم که انتظار نداشته باشید که هـمان روز های اول به موفقیت های زیادی برسید ، بلکه با گذشت زمان و تلاش و صبر ، شما به یک مسئله حل کن حرفه ای تبدیل خواهید شد .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۰/۱۳
ابوالفضل سلطانپور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی